Zamknij

W Buczyńcu obradowała w sprawie Kanału Elbląskiego podkomisja ds. żeglugi śródlądowej

RGZWwG 13:40, 30.07.2025 Aktualizacja: 13:41, 30.07.2025
Skomentuj Foto: RGZWwG Foto: RGZWwG

W Izbie Historii Kanału Elbląskiego w Buczyńcu, przy jednej z pochylni kanału, posłowie i senatorowie obradowali na temat obecnego stanu oraz przyszłości Kanału Elbląskiego w ramach sejmowej podkomisji stałej ds. żeglugi śródlądowej.

Jak podkreślał podczas spotkania Andrzej Ryński, dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku:

Kanał Elbląski to jedno z najchętniej odwiedzanych przez turystów miejsc w tym regionie Polski. Każdego sezonu przez jego pochylnie przeprawia się przez niego ok. 100 tysięcy turystów.

Ministerstwo Infrastruktury zaznacza, że system Kanału Elbląskiego od wielu lat jest intensywnie wykorzystywany turystycznie. Wzrost liczby jednostek pływających, mocniejsze silniki i łamanie ograniczeń prędkości powodują abrazję brzegów i niszczenie infrastruktury hydrotechnicznej. Powodem jest zbyt duże falowanie wywoływane przez przepływające kanałem jednostki. 

W ostatnich latach Wody Polskie zrealizowały szereg inwestycji na szlaku wodnym Kanału, m.in.:

  • pogłębianie Kanału Dobrzyckiego,
  • remont śluzy Miłomłyn,
  • udrożnienie odcinka Miłomłyn–Jezioro Ewingi,
  • zabezpieczenie osuwisk na Akwedukcie Karnickim,
  • modernizację oznakowania nawigacyjnego.

Przyszłość Kanału Elbląskiego

Rewitalizacja Kanału Elbląskiego wciąż jest na tapecie, planowane są wzmocnienia brzegowe i remonty urządzeń hydrotechnicznych, by zapewnić bezpieczną żeglugę oraz w dalszym ciągu umożliwiać korzystanie z jedynego takiego, czynnego obiektu hydrotechnicznego na świecie.

W oparciu o środki unijne z programu Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur na lata 2021-2027 zrealizowane zostaną projekty, które na celu mają dostosowanie systemu wodnego Kanału do zmian klimatu oraz zmniejszenie skutków powodzi i suszy hydrologicznej.

Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury, z uwagi na konieczność poprawy stanu technicznego Kanału Elbląskiego, w planach są także m.in.:

  • prace dot. umocnień brzegowych na części odcinków Kanału na łącznej długości 33,8km;
  • przebudowa wału czołowego jez. Druzno;
  • przebudowa Kanału w rejonie pochylni Jelenie;
  • pogłębienie kolejnych odcinków;
  • rozebranie i wybudowanie nowego nabrzeża w Małdytach.

W nadchodzących latach wsparcie unijne na inwestycje na Kanale Elbląskim może sięgnąć blisko 90 mln euro.

Kanał Elbląski to unikatowy na światową skalę zabytek hydrotechniki, a żeby utrzymać na nim bezpieczną żeglugę potrzebne są konkretne i systematyczne działania. 

(RGZWwG)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%