W ostatnim czasie wzrosła liczba oszustów, którzy podszywają się pod pracowników ZUS, przesyłając fałszywe wiadomości, podejmując kontakt telefoniczny a nawet odwiedzając seniorów w domu. Celem takich działań jest wyłudzenie danych osobowych, informacji o rachunkach bankowych bądź kradzież oszczędności – ostrzega Anna Grabowska regionalny rzecznik prasowy ZUS w woj. warmińsko-mazurskim
Oszuści wykorzystują coraz bardziej zaawansowane techniki socjotechniczne, często kierując swoje działania do osób starszych. Dlatego ZUS współpracuje z Policją i instytucjami zwalczającymi cyberprzestępczość, jednocześnie przypominając klientom, by zachowali czujność.
ZUS przypomina, że nigdy prosi o dane osobowe przez e-mail, SMS lub komunikatory, nie wysyła linków do logowania czy weryfikacji danych, nie przesyła umów ani formularzy wpłat na konta inwestycyjne ani nie nakłania do przelewów bankowych i przekazywania gotówki. W przypadku wątpliwości ZUS zachęca do kontaktu z infolinią pod numerem 22 560 16 00 czynną od poniedziałku do piątku w godz. 7:00–18:00.
Naszym klientom przypominamy: zanim zrobicie cokolwiek, najpierw skontaktujcie się z nami telefonicznie lub osobiście w placówce. Pośpiech jest w tym przypadku złym doradcą, a przestępcy umiejętnie wywierają presję, bo wiedzą, że jeśli klient najpierw zadzwoni do nas, to oszustwo się nie powiedzie – dodaje rzeczniczka.
Najczęstsze sposoby działania oszustów to:
W razie wątpliwości co do tożsamości osoby, która podaje się za pracownika ZUS, należy skontaktować się z najbliższą placówką ZUS, zadzwonić do Centrum Kontaktu Klientów pod numer 22 560 16 00 lub skontaktować się z Policją.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz