Jak przypomniał Urząd Morski w Gdyni, od marca realizowana jest umowa na opracowanie dokumentacji projektowej dla ostatnich 3 km toru wodnego na rzece Elbląg - w tym 1 km, który do programu pod nazwą "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską" został włączony w 2024 roku.
W pierwotnej koncepcji tor wodny do portu miał kończyć się 1 km przed mostem Unii Europejskiej w Elblągu, mniej więcej na rozwidleniu Kanału Jagiellońskiego, a jego ostatnie 2 km miały mieć szerokość 20 m w dnie.
"Aby zapewnić zbliżone parametry na całej długości drogi wodnej i umożliwić bezpieczne wchodzenie dużym statkom do portu, ustalono z Zarządem Portu Elbląg i miastem Elbląg odpowiednie wielkości ostatniego odcinka toru wodnego. Prowadzone obecnie prace projektowe zakładają budowę ostatnich trzech kilometrów toru wodnego o szerokości 36 m w dnie i głębokości 5 m, a także budowę obrotnicy o średnicy 160 m" - podał UM w Gdyni.
Urzędnicy wskazali, że tor wodny o takich parametrach wymagać będzie na niektórych odcinkach obudowy brzegów, stąd konieczność uzyskania adekwatnych decyzji i pozwoleń. Rozpoczęcie samych robót budowlanych będzie możliwe po ich uzyskaniu, przede wszystkim decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, pozwolenia wodnoprawnego oraz pozwolenia na budowę.
Obecnie prowadzone są prace, które można wykonać przed otrzymaniem dokumentacji i pozwoleń. Chodzi o roboty ziemne na odcinku o długości 6,6 km rzeki Elbląg. We wrześniu ogłoszono także postępowanie na roboty pogłębiarskie do głębokości 5m na rzece Elbląg, obejmujące odcinek o długości 7,45 km. Usunięto również obiekty ferromagnetyczne z dna rzeki Elbląg.
Urząd Morski w Gdyni poinformował, że od stycznia trwały prace nad opracowaniem wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla ostatniego odcinka toru wodnego na rzece Elbląg. Wniosek został złożony, a we wrześniu Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie zawiadomił o wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji.
Według urzędników, planowany termin zakończenia inwestycji z uwagi na konieczność uzyskania wszystkich zgód i pozwoleń oraz innych niezbędnych prac to 2027 rok.
Jak informował we wrześniu Urząd Morski, w tym roku do września przez kanał na Mierzei Wiślanej przeprawiło się 1 tys. jednostek; największy ruch w porcie Nowy Świat był od maja do września a kanałem płynęły głównie łodzie rekreacyjne.
Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga ma prawie 23 km, w tym samo przejście przez Zalew Wiślany nieco ponad 10 km, a na rzece Elbląg - także ponad 10 km. (PAP)
ali/ mrr/
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz