RPP obniżyła stopę referencyjną o 0,5 pkt. proc., do 5,25 proc. Jak wskazali autorzy raportu, rynkowy wskaźnik WIBOR już wcześniej zdyskontował tę decyzję, zmniejszając swoją wartość do 5,55 proc. w przypadku stopy miesięcznej - powszechnie wykorzystywanej do obliczania oprocentowania leasingu oraz do 5,35 proc. w przypadku stawki 3-miesięcznej, mającej zastosowanie m.in. do kredytów samochodowych.
Środowa decyzja RPP o obniżeniu stóp procentowych w niewielkim stopniu zmniejszy raty leasingowe i kredytowe za samochody - wynika z raportu Superauto.pl. Według autorów publikacji ewentualne kolejne obniżki mogą jednak zwiększyć zainteresowanie tą formą finansowania.
"Pojedyncza obniżka stóp nie jest czynnikiem, który w istotny sposób wpływałby na miesięczne obciążenie z tytułu kredytu samochodowego. Ten efekt jest znacznie słabszy niż w przypadku kredytów hipotecznych, które mają dużo większe wartości. Jeśli natomiast majowa obniżka rozpocznie nowy cykl w polityce monetarnej, wówczas korzyści dla kredytobiorców samochodowych będą bardziej odczuwalne. Może to skutkować wzrostem zainteresowania różnymi formami finansowania zakupu aut, zwłaszcza ze strony klientów prywatnych" - zauważył Aleksander Mazan z Superauto.pl.
Eksperci portalu porównali hipotetyczne raty leasingu oraz kredytu na samochód, biorąc pod uwagę nową stopę referencyjną NBP oraz tę sprzed obniżki. W przypadku 5-letniego leasingu auta o wartości 150 tys. zł netto, co odpowiada mniej więcej rynkowej średniej dla nowych pojazdów, rata spadnie o 35 zł - z 2 695 do 2 660 zł netto. Utrzymanie takich parametrów dla całego okresu leasingu dałoby oszczędność na poziomie 2 100 zł netto. W przypadku pojazdu kosztującego 250 tys. zł netto, obniżka stóp o 0,5 pkt. proc. skutkowałaby spadkiem raty o 58 zł netto i sumaryczną oszczędnością na poziomie 3 481 zł netto.
"Nie są to znaczące kwoty, jeśli spojrzymy na to, o ile mogą zmieniać się z miesiąca na miesiąc rzeczywiste raty leasingu aut wynikające z faktycznie zawartych umów" - ocenił Mazan.
W publikacji wskazano, że na wysokość raty leasingu - poza oprocentowaniem - wpływ mają takie czynniki jak: cena samochodu, w tym uzyskany przy zakupie rabat, okres leasingowania, wysokość wkładu własnego i wykupu, a także marża oraz prowizja leasingowa.
"Ciekawe jest to, że w marcu i w kwietniu, czyli w okresie, kiedy WIBOR dyskontował już majową decyzję RPP, obserwowaliśmy dość wyraźny wzrost średniej raty leasingu w umowach zawieranych przez naszych klientów. Wynikało to m.in. z obniżenia średniej wpłaty własnej, zmniejszenia liczby aut pochodzących z wyprzedaży rocznika 2024, a także wzrostu udziału samochodów z segmentu premium" - stwierdził Mazan.
W kwietniu średnia rzeczywista rata wzrosła o niemal 500 zł, a w marcu - o 820 zł. W ocenie autorów pokazuje to, że czynniki związane z rynkiem motoryzacyjnym mają krótkoterminowo większy wpływ na wysokość raty za auto niż nawet tak znacząca jednorazowa obniżka stóp procentowych.
Jak wskazano w raporcie, odwrotna sytuacja miała miejsce na przełomie roku 2024 i 2025. W grudniu średnia rata spadła o 260 zł netto, mimo że rynkowe stopy procentowe były wówczas stabilne. "W grudniu wyraźnie wzrósł średni wkład własny do leasingu, co jest typowym dla tego okresu zjawiskiem polegającym na +robieniu kosztów+ przez przedsiębiorców. W efekcie średnia rata w umowach z tego miesiąca spadła. Pojawiły się ponadto pierwsze wyraźne efekty wyprzedaży aut z rocznika 2024, co też przełożyło się na niższą kwotę finansowania oraz raty" - zaznaczył Mazan.
Dodatkowym czynnikiem, który spowodował wówczas spadek średnich miesięcznych obciążeń z tytułu leasingu, była aktywizacja klientów zainteresowanych autami z segmentu popularnego, czyli kosztującymi poniżej średniej rynkowej.
Autorzy raportu sprawdzili także wpływ obniżki stopy referencyjnej na raty kredytu, który jest popularną formą finansowania przede wszystkim samochodów używanych. Z analizy wynika, że efekt ten będzie mniejszy niż w przypadku leasingu, przede wszystkim ze względu na mniejszą kwotę finansowania. Eksperci Superauto.pl wzięli pod uwagę hipotetyczną ratę 5-letnigo kredytu na kwotę 35, 50 i 75 tys. zł. Spadki są relatywnie nieduże i wynoszą odpowiednio: 9, 13 i 20 zł miesięcznie, co daje oszczędność w całym okresie kredytowania na poziomie od 550 do 1 178 zł. (PAP)
gkc/ mmu/
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz