Zamknij

Wiemy, jak przebiegnie droga ekspresowa S5 z okolic Ostródy do Grudziądza (Wirwajdy - Nowe Marzy)?

GDDKiA Olsztyn 15:34, 27.08.2025 Aktualizacja: 16:26, 27.08.2025
Skomentuj Foto: GDDKiA Olsztyn Foto: GDDKiA Olsztyn

We wtorek, 26 sierpnia, odbyło się posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad. Wskazany został na nim wariant przebiegu drogi ekspresowej S5 z okolic Ostródy do Grudziądza (Wirwajdy - Nowe Marzy), rekomendowany do wniosku o decyzję środowiskową (DŚU).

Ostatnim etapem oceny Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla drogi ekspresowej S5 było wczorajsze posiedzenie KOPI, w którym udział wzięli samorządowcy, przedstawiciele instytucji zewnętrznych zainteresowanych inwestycją, projektanci opracowujący dokumentację oraz przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury i GDDKiA z Bydgoszczy, Olsztyna i Warszawy. 

Odcinek warmińsko-mazurski

Wariant W4 zakłada budowę 48,5 km nowej drogi ekspresowej S5 w przekroju 2×2 (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w obie strony). Na trasie przewidziano 118 obiektów inżynierskich, w tym 39 wiaduktów (jeden z funkcją przejścia dla zwierząt), 3 mosty z funkcją przejścia dla zwierząt, 15 samodzielnych przejść dla zwierząt średnich/dużych oraz 76 przepustów (46 z funkcją przejścia dla zwierząt). Zaprojektowane obiekty mają zapewnić zachowanie istniejącej sieci komunikacyjnej oraz ciągłość korytarzy ekologicznych.

Na wniosek gmin Iława i Nowe Miasto Lubawskie przeanalizowano lokalizację dodatkowego węzła Iława Zachód. Zaprezentowano możliwe rozwiązanie i podjęto formalne kroki w celu pozyskania dofinansowania na jego realizację jako zadania uzupełniającego. 

Odcinek kujawsko-pomorski

Wariant W1A zakłada budowę 39 km drogi ekspresowej S5 w przekroju 2x2 z węzłami Sarnowo (połączenie S5 i A1), Radzyń Chełmiński i Świecie nad Osą. Spośród opracowanych wariantów, W1A jest najbardziej odsunięty na południe. Na trasie przewidziano 42 obiekty inżynierskie, w tym 26 wiaduktów i mostów drogowych oraz 16 wiaduktów i mostów drogowych z funkcją ekologiczną, które mają zapewnić bezpieczeństwo i ciągłość korytarzy ekologicznych. Powstanie też 42 przejść dla zwierząt małych i przepustów. Dodatkowo planowana jest budowa obwodu utrzymania drogi (w pobliżu węzła Radzyń Chełmiński) oraz pary Miejsc Obsługi Podróżnych niedaleko m. Dębieniec. 

Konsultacje społeczne

W protokole z wczorajszego posiedzenia zarekomendowany zostanie wariant przebiegu S5 do kolejnego etapu przygotowania inwestycji. Będzie nim złożenie wniosku o wydanie DŚU, co planujemy jeszcze w tym roku. Przypominamy, że decyzja środowiskowa jest wydawana w postępowaniu administracyjnym prowadzonym przez właściwego dla danej inwestycji regionalnego dyrektora ochrony środowiska, czyli w tym przypadku RDOŚ w Olsztynie i RDOŚ w Bydgoszczy. Podczas powstępowań w obu województwach prowadzone będą konsultacje społeczne. 

Blisko 90 km

Budowa drogi ekspresowej S5 z Ostródy do Grudziądza jest częścią Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Odcinek o łącznej długości niemal 90 km połączy południową obwodnicę Ostródy, której zachodni odcinek kończy się w Wirwajdach, z gotową już drogą ekspresową S5 (za pośrednictwem A1) w kierunku Bydgoszczy, Poznania i Wrocławia. Przewidywalny koszt budowy S5 wynosi łącznie 6,8 mld zł. Drogą planowo pojedziemy w 2033 r.

OPIS INWESTYCJI

Droga ekspresowa S5 stanowi docelowy element sieci najważniejszych połączeń europejskich tworzących Transeuropejską sieć transportową TEN-T. Odcinek S5 połączy drogą szybkiego ruchu drogę ekspresową S7 (Ostróda) z autostradą A1 (Grudziądz). Powstanie korytarz transportowy wschód-zachód i tym samym strategiczne połączenie głównych ośrodków gospodarczych regionu. Ważnym elementem jest także możliwość przeniesienia ruchu tranzytowego poza obszary zurbanizowane, co usprawni przewozy towarowe, odciąży sieć drogową przechodzącą przez centra miast i poprawi warunki życia mieszkańców. Dzięki planowanej inwestycji poprawią się również warunki jazdy i bezpieczeństwo użytkowników dróg. Nastąpi też podwyższenie średnich prędkości podróży, co wpłynie na skrócenie jej czasu. Początek opracowania łączy się z obecnie realizowanym odcinkiem drogi ekspresowej S5 – obwodnicą Wirwajd. Koniec opracowania planowany na węźle drogowym zlokalizowany w ciągu istniejącej autostrady A1 w rejonie miasta Grudziądz.

Inwestycja zlokalizowana jest w zachodniej części województwa warmińsko – mazurskiego ( powiaty: ostródzki, iławski i nowomiejski) i północno – wschodniej części województwa kujawsko – pomorskiego ( powiaty: brodnicki, grudziądzki, wąbrzeski i chełmiński). 

Poniżej mapki:

 

 

(GDDKiA Olsztyn)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarze (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%