Jednym z najczęściej spotykanych sposobów, dotykająca przede wszystkim osoby starsze, jest metoda na "wnuczka", lub na "policjanta". Oszuści podszywają się pod członka rodziny lub pod funkcjonariusza Policji i w telefonicznej rozmowie próbują wyłudzić oszczędności rozmówcy. Niemniej przestępcy nie poprzestają jedynie na tym procederze.
Przestępcy internetowi, opierając się na ludzkim nieszczęściu oraz chęci niesienia pomocy dla osób poszkodowanych, mogą wyłudzać pieniądze poprzez fałszywe zbiórki internetowe. Oszuści wykorzystują poruszające historie, by skłonić ludzi do przekazania pieniędzy. Przed udzieleniem pomocy warto najpierw zweryfikować daną zbiórkę. Należy także pamiętać, że każde kolejne wydarzenie, w związku z którym ludzie będą wykazywać chęć okazania wsparcia, może prowadzić do powstawania fałszywych zbiórek pieniędzy.
Oszuści często podszywają się pod strony wiarygodne, dlatego istotne jest sprawdzenie, czy przekazujemy pieniądze na odpowiedni cel. Sprawdzajmy dokładnie wiarygodność organizatorów zbiórek i korzystajmy tylko z zaufanych źródeł.
Przede wszystkim należy sprawdzić, kto jest ich organizatorem. Warto wspierać zaufane organizacje pomocowe, które są transparentne w działaniu oraz w rozliczaniu zgromadzonych środków. Weryfikując zbiórkę lub organizację, warto sprawdzić, czy w rzeczywistości ktoś się nie podszywa pod dany podmiot. Podrobione strony internetowe mogą wyglądać bardzo podobnie do rzeczywistych, dlatego należy dokładnie przyjrzeć się adresowi danej strony.
Policja apeluje, aby każdą podejrzaną zbiórkę zgłaszać odpowiednim służbom.
Przeprowadzenie zbiórki publicznej wymaga zgłoszenia w portalu zbiórek publicznych Zbiorki.gov.pl.
Zgłaszający zbiórkę zobowiązany jest również zamieścić w portalu w wyznaczonych terminach sprawozdania z przeprowadzonych zbiórek publicznych, zawierające dane o tym, ile środków udało się zebrać oraz jak je rozdysponowano.
Zgłoszenie zbiórki publicznej należy doręczyć w postaci elektronicznej lub papierowej do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Po weryfikacji formalnej dane w nim zawarte zostają zamieszczone na portalu zbiórek. W zależności od rodzaju organizatora doręcza się: zgłoszenie zbiórki publicznej, akt założycielski komitetu społecznego, pełnomocnictwo.
Zbiórka publiczna może być prowadzona po opublikowaniu informacji o zbiórce na Portalu zbiórek publicznych.
Urząd nie wydaje zaświadczeń ani innych dokumentów potwierdzających rejestrację zbiórki. Sprawdzenie, czy zbiórka została opublikowana należy do organizatora akcji.
Ewentualne automatyczne powiadomienie z systemu o rejestracji zbiórki wysyłane jest do tych organizatorów, którzy w treści formularza zgłoszenia podali adres e-mail.
Organizator zbiórki ma obowiązek wyposażyć osoby przeprowadzające zbiórkę w identyfikatory, zawierające imiona i nazwiska tych osób oraz w szczególności informacje o nazwie, celu zbiórki, jej organizatorze oraz o numerze zbiórki. Obowiązkowe jest posiadanie identyfikatora w każdym przypadku prowadzenia zbiórki publicznej przez upoważnione osoby w miejscach publicznych.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 14 marca 2014 r. o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych (Dz.U. 2014 poz. 498)
Rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji 9 czerwca 2014 r. w sprawie wzorów dokumentów dotyczących zbiórek publicznych
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz