Wystawa "Fiedosiejewskie mniszki – artystyczna spuścizna staroobrzędowego żeńskiego monasteru w Wojnowie" została zorganizowana we współpracy z Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie, w której zbiorach są prezentowane zabytki.
Jak wyjaśniła kierownik Muzeum Ikon w Supraślu Ewa Zalewska, staroobrzędowcy to wierni, którzy nie przyjęli reform Cerkwi, które rozpoczęły się w XVII wieku w Rosji.
"Pozostających przy dawnych obrzędach prześladowano, w związku z czym osiedlali się na obszarach peryferyjnych i trudno dostępnych. Dzielili się na konfesyjnie zgodne społeczności – sogłasia i tołki, popowców i bezpopowców. W ich obrębie powstawały odłamy i zgromadzenia, m.in.: pomorcy, bieguni, filiponi czy fiedosiejewcy, do których należały mniszki z wojnowskiego żeńskiego monasteru pw. Zbawiciela i Trójcy Świętej" - wskazała Zalewska w materiałach do wystawy.
W 1847 roku pustelnia została przekształcona w klasztor. Najpierw był to monaster męski, a pod koniec XIX wieku w jego miejsce powstał klasztor żeński. Głównym zajęciem sióstr było nauczanie religii dzieci ze wspólnot starowierczych, opiekowały się też ludźmi starszymi i sierotami. Wtedy też - jak podają kuratorki - z Cmentarza Przemienienia Pańskiego w Moskwie "zaczęła napływać nie tylko pomoc finansowa, ale również przywieziono większość starych ikon i ksiąg liturgicznych, szaty i różnego rodzaju dary". Rozwój monasteru przerwała I wojna światowa, po II wojnie światowej klasztor zaczął powoli wygasać. Klasztor zamknięto w latach 70. ubiegłego wieku; obecnie działa tam prywatne muzeum, część zabytków została przekazana do Muzeum Warmii i Mazur.
Autorzy wystawy podkreślili, że zabytki prezentowane na wystawie stanowią wyraz wierzeń i poglądów staroobrzędowców wynikających z religijnego rozłamu. Muzealnicy wskazali, że religijność i przynależność do starej tradycji wpłynęła na sposób postrzegania świata, a różnorodność artystyczna i ikonograficzna oparta była "na starych, niepodważalnych dogmatach i kanonach". Jednym z najpiękniejszych świadectw stroprawosławia pozostają ikony - zaznaczyła kierownik Muzeum Ikon w Supraślu - "które dla starowierów były szczególną świętością".
Prezentowane na wystawie ikony w większości wywodzą się z Cmentarza Przemienienia Pańskiego w Moskwie, który był głównym ośrodkiem fiedosiejewców. Kuratorki Antonowicz i Jurgilewicz-Stępień wyjaśniły, że cechą charakterystyczną tych ikon powstałych w moskiewskich warsztatach "było mistrzostwo wykonania zarówno pod względem artystycznym, jak i technologicznym". Wymieniły, że kunszt było widać już w pierwszych etapach powstawania ikony, przygotowania deski, na której ikona była pisana, ikony charakteryzowały się oszczędnością w zastosowaniu elementów dekoracyjnych, zgodnie ze starą tradycją szeroko wykorzystywano złocenia.
Wystawę będzie można oglądać do 17 listopada.(PAP)
[DAWNY]1719740054498[/DAWNY]
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz