Zamknij

Fabryka Michelin w Olsztynie zrezygnowała całkowicie z węgla; przeszła na źródła niskoemisyjne

09:52, 16.04.2025 Aktualizacja: 09:57, 16.04.2025
Skomentuj

Jak poinformował podczas konferencji prasowej prezes, dyrektor generalny Michelin Polska Juan Antonio Alvarez-Ossorio, "transformacja energetyczna i odejście od węgla w olsztyńskiej fabryce było i jest dla koncernu kluczową sprawą".

Fabryka Michelin w Olsztynie z końcem 2024 roku całkowicie zrezygnowała z węgla, który zastąpiła gazem. Do 2029 roku koncern planuje osiągnąć zeroemisyjną produkcję opon zasilaną energią elektryczną z certyfikatami pochodzenia - poinformował we wtorek koncern.

"To był nasz ambitny plan. Z końcem 2024 roku fabryka całkowicie zrezygnowała z węgla i obecnie w 100 proc. energii cieplnej pochodzi z gazu. Emisja CO2 fabryki została zredukowana o 73 proc. w porównaniu z 2010 rokiem, a do 2029 roku Michelin planuje osiągnąć zeroemisyjną produkcję opon zasilaną energią elektryczną z certyfikatami pochodzenia"- powiedział prezes Juan Antonio Alvarez-Ossorio.

Jak przekazał rzecznik Michelin Polska Piotr Staszałek, fabryka rezygnując z węgla zastąpiła stare węglowe kotły, nowoczesnymi gazowymi. Koszt tej inwestycji to 65 mln zł. "Ponieśliśmy ten koszt, by zrealizować transformację energetyczną fabryki ale już teraz wiemy, że nie jest to ostateczne rozwiązanie. W kolejnych latach będziemy rozwijać udział biopaliw i neutralnych źródeł, które nas doprowadzą do zeroemisyjności" - podkreślił.

Dodał, że kotłownie gazowe w ciągu godziny spalają 1700 m sześc. gazu. Pozwala to na wytworzenie 26 ton pary potrzebnej w procesie produkcji.

Modernizacja oznaczała również fizyczną zmianę krajobrazu fabryki. Wyburzony został budynek z kotłami wodnymi opalanymi węglem oraz jeden z kominów, które przez dekady stanowiły część przemysłowej architektury zakładu. Symbolicznie i dosłownie zakończyło to epokę węglową w historii olsztyńskiego Michelin i zbiegło się w czasie z 10. rocznicą programu transformacji energetycznej fabryki - przekazał Michelin.

W zakładzie zamontowano też panele fotowoltaiczne, a pracownicy w transporcie wewnętrznym korzystają z elektrycznych pojazdów. Od 2019 roku wprowadzono system intermodalny (tzw. tiry na tory), łączący transport drogowy i kolejowy. W 2024 roku olsztyńską fabrykę za pomocą transportu kolejowego opuściło 1600 naczep ciężarowych. Pozwoliło to zmniejszyć liczbę ciężarówek poruszających się po drogach. Dzięki temu roczne emisje CO2 związane z przewozem towarów zredukowano o 1500 ton - poinformował Michelin.

Jak zapowiada koncern, do 2029 roku fabryka Michelin w Olsztynie ma osiągnąć całkowicie zeroemisyjną produkcję opon, zasilaną wyłącznie energią elektryczną z certyfikatami pochodzenia. Od 2035 roku ogrzewanie budynków fabrycznych ma bazować na biopaliwach. W planach jest m.in. pełne przejście na elektryczne prasy w produkcji opon. Fabryka wdroży także pompy ciepła umożliwiające odzyskiwanie energii cieplnej z procesów produkcyjnych.

Michelin w Olsztynie zatrudnia 5 tysięcy pracowników i jest największą fabryką koncernu w Europie. Produkowane są tam opony osobowe, dostawcze i rolnicze. Są też zakłady form, kordów i półproduktów. (PAP)

ali/ mmu/

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%