PKP Polskie Linie Kolejowe ze środków Krajowego Planu Odbudowy realizują 41 przedsięwzięcia o łącznej wartości blisko 11,5 mld zł - przekazała w piątek spółka. Dotychczas udało się przeprowadzić zadania za ponad 320 mln zł, m.in. wyremontowano 184 km linii kolejowych.
Szef PKP PLK dodał, że do tej pory zawarto 120 umów na ponad 8 mld zł, a celem inwestycji jest m.in. zwiększenie prędkości pociągów osobowych i towarowych, poprawa bezpieczeństwa podróżnych i uczestników ruchu kolejowo-drogowego oraz dostosowanie infrastruktury do osób o ograniczonej mobilności np. przez budowę wind.
Wyborski wskazał, że spółka realizuje 21 przedsięwzięć liniowych dotyczących modernizacji infrastruktury. Ma to się przyczynić do wzrostu prędkości pociągów. Ponadto zarządca infrastruktury kolejowej prowadzi 7 przedsięwzięć mających poprawić bezpieczeństwo na przejazdach, 5 przedsięwzięć digitalizacyjnych oraz po 4 przedsięwzięcia likwidujące tzw. wąskie gardła i związane z instalacją systemów dynamicznej informacji pasażerskiej (SDIP).
Obecnie - jak dodał prezes - PKP PLK zrealizowały 40 zadań w ramach KPO na łączną kwotę 320,5 mln zł. Za te pieniądze poprawiono bezpieczeństwo na 152 przejazdach, zlikwidowano dwa wąskie gardła, w 10 lokalizacjach zainstalowano urządzenia zdalnego sterowania, a w dziewięciu SDIP. Środki z KPO przyczyniły się też do zmodernizowania 184 km linii kolejowych. Wyborski podkreślił, że PLK prowadzą prace remontowe na blisko tysiącu kilometrów linii.
Członek zarządu PKP PLK i dyrektor ds. realizacji inwestycji Marcin Mochocki sprecyzował, że w ramach przedsięwzięć liniowych zawarto w ramach KPO 24 umowy na ponad 6,5 mln zł dotyczące łącznie 546 km linii kolejowych. Dodał, że przeważająca część tych umów, czyli 15, dotyczy modernizacji ponad 323 km linii kolejowych, a 9 - rewitalizacji kolejnych 222 km.
"Prace dotyczą realizacji inwestycji polegających na zwiększeniu bezpieczeństwa ruchu, zwiększeniu parametrów eksploatacyjnych, zwiększeniu prędkości i przepustowości na najważniejszych liniach kolejowych w Polsce" - zaznaczył dyrektor.
Mochocki wyjaśnił, że SDIP są istotne dla pasażerów, ze względu na możliwość aktualizowania w czasie rzeczywistym informacji o przyjazdach i odjazdach. W ramach tego przedsięwzięcia realizowanych jest 9 umów dotyczących instalacji systemów w ponad 100 lokalizacjach. "Realizujemy także tzw. przedsięwzięcia digitalizacyjne na kwotę ponad 750 mln zł" - dodał. Ich celem jest m.in. wdrożenie technologii pozwalających na zdalne sterowanie ruchem kolejowym, a inwestycje z tym związane są prowadzone w 59 miejscach.
Dyrektor wyjaśnił, że w ramach likwidacji wąskich gardeł, czyli zwiększania przepustowości infrastruktury zawarto umowy na ponad 366 mln zł. Chodzi np. o likwidację skrzyżowań dróg z liniami kolejowymi.
Przedstawiciel PKP PLK wskazał ponadto, że jeśli chodzi o przedsięwzięcia mające poprawić bezpieczeństwo na przejazdach kolejowych, to wartość zawartych umów opiewa na ponad 426 mln zł, a prace będą prowadzone w 374 miejscach.
PKP PLK to w 100 proc. spółka Skarbu Państwa, która zarządza krajową infrastrukturą kolejową. Odpowiada za zarządzanie państwową siecią linii kolejowych oraz za zarządzanie i synchronizację ruchu. Spółka odpowiada też za opracowywanie i aktualizowanie rozkładu jazdy pociągów w skali całego kraju. (PAP)
jls/ mick/
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz