Według danych magistratu w 2024 r. z usług transportu publicznego w Olsztynie skorzystało łącznie ponad 47 mln pasażerów, co oznacza wzrost o 21 proc. w porównaniu z 2023 r.
W minionym roku z transportu publicznego w Olsztynie skorzystała rekordowa liczba ponad 47 mln pasażerów - poinformował w piątek urząd miasta. Wpływ na taki wynik miało m.in. uruchomienie nowych linii tramwajowych i wprowadzenie bezpłatnych przejazdów dla uczniów.
"To największa liczba pasażerów w historii komunikacji miejskiej Olsztyna" - powiedział PAP Michał Koronowski, rzecznik Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu (ZDZiT).
W ocenie olsztyńskich urzędników, na wzrost zainteresowania komunikacją miejską wyraźnie wpłynęło m.in. uruchomienie dwóch nowych linii tramwajowych - nr 4 (Pieczewo - Dworzec Główny) i nr 5 (Pieczewo - Wysoka Brama).
"Podobny +boom+ na transport publiczny w Olsztynie można było zaobserwować w 2016 r., kiedy po ponad 50-letniej przerwie tramwaje wróciły do miasta. Teraz, po raz kolejny, tramwaje potwierdziły swoją rolę jako kluczowego elementu systemu transportowego" - podał magistrat.
Jak wynika z informacji opublikowanych przez ratusz, w przeciętny dzień roboczy komunikacja miejska obsługiwała ponad 146 tys. pasażerów.
"Ważnym czynnikiem wpływającym na wzrost liczby pasażerów było wprowadzenia bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską w Olsztynie dla uczniów olsztyńskich szkół, których rodzice płacą podatki w Olsztynie" - przekazał prezydent Olsztyna Robert Szewczyk.
Według magistratu w IV kwartale 2024 r. zaobserwowano znaczny wzrost liczby tzw. przejazdów bezbiletowych, co wskazuje na popularność tych nowych rozwiązań.
Od 1 września ub. roku z bezpłatnych przejazdów mogą korzystać dzieci i młodzież do 19. roku życia uczęszczające do szkół podstawowych i ponadpodstawowych w mieście, których rodzice lub opiekunowie prawni mieszkają na terenie Olsztyna i rozliczają się z podatku dochodowego od osób fizycznych w tutejszym urzędzie skarbowym.
Zdaniem dyrektora ZDZiT Marcina Szwarca, znaczenie miały również porozumienia z ościennymi gminami. Jak przypomniał, obecnie olsztyńska komunikacja miejska obejmuje także obszar większości sąsiadujących gmin, takich jak Dywity, Barczewo, Stawiguda i Purda, a nawet dalej oddalonego Olsztynka.
W ocenie ZDZiT, można przypuszczać, że obecny rok będzie równie udany, bo uruchomiona od 1 stycznia - na mocy porozumienia z gminą Jonkowo - nowa linia autobusowa nr 145 już cieszy się dużym zainteresowaniem i nie brakuje pytań od pasażerów o możliwość wydłużenia tej trasy.
"Model finansowania porozumień z gminami ościennymi opiera się na współdzieleniu kosztów - dochody z biletów są przeznaczane na funkcjonowanie linii, a brakujące środki pokrywa gmina, do której linia dojeżdża" - zaznaczył olsztyński urząd miasta.
Ratusz przekazał również, że znaczący wzrost liczby pasażerów wpłynął na wyższe przychody z biletów. W 2024 r. wpływy netto ze sprzedaży wyniosły 37,1 mln zł, podczas gdy w 2023 r. było to 34,4 mln a w 2022 r. - 32,5 mln zł.(PAP)
mbo/ malk/
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz