Wybrano wykonawcę dokumentacji projektowej modernizacji jazu Miłomłyn na Kanale Elbląskim - poinformował Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku. To jeden z kluczowych obiektów gospodarki wodnej w systemie Jezior Warmińskich.
Celem przedsięwzięcia jest poprawa stanu technicznego budowli i zastosowanie rozwiązań umożliwiających jej dalszą bezpieczną eksploatację. Projekt zakłada m.in. modernizację układu napędowego. Niezależnie od istniejącego napędu ręcznego zostanie zamontowany napęd elektryczny zasuw. Planowane jest też wprowadzenie zdalnego sterowania pracą jazu i jej monitorowania.
Jaz Miłomłyn powstał w 1863 r., był remontowany w 1982 r.
Jest jednym z kluczowych obiektów gospodarowania wodą dla potrzeb żeglugi w systemie Jezior Warmińskich. Zrzut wód z jeziora Jeziorak w dolinę rzeki Drwęcy może się odbywać albo przez jaz Iława do rzeki Iławki i dalej do Drwęcy, albo jazem Miłomłyn do Jeziora Drwęckiego, a następnie jazem Samborowo do Drwęcy.
Modernizacja jazu piętrzącego Miłomłyn jest jednym z przedsięwzięć planowanych na najbliższe lata na Kanale Elbląskim.
Chodzi o dwa projekty o łącznej wartości ponad 280 mln zł, które miałyby zostać zrealizowane w latach 2026-2029. RZGW w Gdańsku chce je przeprowadzić w partnerstwie z podmiotami zrzeszonymi w Związku Gmin i Powiatów Kanału Elbląskiego i Pojezierza Iławskiego. Dofinasowanie na ten cel ma pochodzić z programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur 2021-2027.
Projekt odbudowy systemu wodnego Kanału Elbląskiego zakłada m.in. remont umocnień brzegowych na odcinkach łącznej długości blisko 34 km: między śluzą Miłomłyn a wrotami w Buczyńcu, Miłomłynem a jeziorem Ewingi oraz z Miłomłyna do Starych Jabłonek. To pierwszy etap prac, które mają być prowadzone w latach 2026-2028 za ok. 258 mln zł.
W drugim etapie, planowanym na lata 2027-2029, mają być przebudowane wybrane odcinki obwałowań i budowli pomiędzy wrotami Buczyniec a pochylnią Całuny. Przewidziano też modernizację jazu Miłomłyn oraz jazu w Samborowie na rzece Drwęcy wraz z przenoską dla kajaków. Koszt tych prac to ok. 14 mln zł.
Kolejny projekt zakłada zagospodarowanie turystyczne terenu 5 pochylni i 4 śluz, tj. przystosowanie do zwiedzania, oznakowanie i wyposażenie w obiekty małej architektury. Szacowany koszt prac, które przewidziano na lata 2026-2028, to ponad 10 mln zł.
Zbudowany w 1862 r. Kanał Elbląski jest unikatowym zabytkiem hydrotechniki, dzięki czynnemu systemowi pięciu pochylni z tzw. suchym grzbietem - w Buczyńcu, Kątach, Oleśnicy, Jeleniach i Całunach. Jest też najdłuższym kanałem żeglownym w Polsce. Składa się z trzech głównych odcinków o łącznej długości ponad 115 km i wielu odgałęzień. (PAP)
mbo/ mmu/
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz