Płatnicy składek i ubezpieczeni mają już dostęp do danych o kwarantannie lub izolacji domowej na portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Informacje te są niezbędne do wypłaty zasiłków chorobowych.?php>
?php>
Od 24 października 2020 r. aby wypłacić świadczenie chorobowe osobie poddanej kwarantannie albo izolacji domowej potrzebna jest informacja w systemie informatycznym Centrum e-Zdrowia (system EWP) o objęciu tej osoby kwarantanną lub izolacją w warunkach domowych. ZUS pozyskuje te dane z systemu i udostępnia je płatnikom składek na ich profilach na portalu PUE ZUS. Dostęp do informacji o kwarantannie lub izolacji na swoim profilu na PUE ZUS ma również ubezpieczony.?php>
- Dane dotyczą osób, których kwarantanna lub izolacja już trwała w dniu 22 października albo rozpoczęła się lub dopiero rozpocznie po te dacie. Informacje udostępniane są na portalu PUE ZUS odpowiednio w panelu Płatnika oraz w panelu Ubezpieczonego, w nowej zakładce . Zakładka będzie widoczna jedynie u tych osób, które zostały objęte kwarantanną lub izolacją domową oraz u płatników składek, którzy zatrudniają osoby, u których takie zdarzenie wystąpiło.- informuje Katarzyna Krupicka regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa podlaskiego.?php>
Płatnik składek będzie miał dostęp do listy takich zdarzeń u swoich pracowników. Prezentowane na liście dane będzie mógł również filtrować i zapisać.?php>
?php>
Gdy świadczenie chorobowe płaci ZUS?php>
?php>
Aby otrzymać świadczenie chorobowe z ZUS, trzeba złożyć wniosek o wypłatę zasiłku chorobowy bezpośrednio do Zakładu lub za pośrednictwem swojego pracodawcy. Wniosek można wypełnić i wysłać elektronicznie za pośrednictwem PUE ZUS.?php>
?php>
ZUS po otrzymaniu wniosku zweryfikuje informację o kwarantannie lub izolacji domowej w oparciu o odpowiednie dane z systemu informatycznego Centrum e-Zdrowia (EWP).?php>
?php>
Gdy świadczenie chorobowe płaci pracodawca?php>
?php>
Do wypłaty świadczenia wystarczy informacja o kwarantannie lub izolacji, która będzie znajdować się w panelu Płatnika w zakładce .?php>
- Jeśli zdarzy się, że osoba ubezpieczona przebywa na kwarantannie lub w izolacji domowej, a na profilu pracodawcy na PUE ZUS, nie będą widoczne odpowiednie dane potwierdzające tą sytuacji, wówczas taki ubezpieczony w terminie 3 dni roboczych od dnia zakończenia obowiązkowej kwarantanny albo izolacji w warunkach domowych, powinien złożyć płatnikowi składek pisemne oświadczenie. Powinien w nim potwierdzić, że odbył obowiązkową kwarantannę albo izolację w warunkach domowych. Takie oświadczenie stanowi podstawę do wypłaty świadczeń w razie choroby przez pracodawcę. O potwierdzenie informacji zawartych w oświadczeniu płatnik składek powinien wystąpić do Państwowej Inspekcji Sanitarnej- wyjaśnia rzeczniczka.?php>
Należy pamiętać, że podstawą do wypłaty świadczenia chorobowego jest informacja z systemu, osoby, które zostały skierowane na kwarantannę lub jest objęta izolacją domową. W sytuacji gdy ubiega się ona o wypłatę świadczeń chorobowych, nie musi dostarczać papierowej decyzji sanepidu do ZUS lub do swojego pracodawcy. Nie musi też mieć zwolnienia lekarskiego z powodu przebywania w izolacji domowej. Powinna jednak pamiętać o poinformowaniu swojego przełożonego o przyczynie nieobecności w pracy. Taka informacja może być przekazać na przykład telefonicznie lub mailowo.?php>
?php>
?php>
?php>
Katarzyna Krupicka regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa podlaskiego
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz