GDDKiA Przygotowuje obecnie dokumentację dla budowy i rozbudowy ponad 270 km dróg. Kontynuowane są prace przygotowawcze dla budowy S16 Mrągowo – Orzysz – Ełk oraz S5 Ostróda – Nowe Marzy w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Prace nad dokumentacją trwają także dla rozbudowy DK53 Olsztyn – Szczytno, DK57 Szczytno – Szymany, DK51 Bartoszyce – Lidzbark Warmiński i Lidzbark Warmiński – Wichrowo oraz DK22 Fiszewo – Elbląg z obwodnicą Jegłownika. Przygotowywane są również projekty kilku mniejszych zadań modernizacyjnych na sieci dróg krajowych.
W śladzie obecnej DK16 pomiędzy Olsztynem i Biskupcem, którą oddano do ruchu w 2010 r., powstanie droga ekspresowa S16 o długości blisko 30 km. Realizację podzielono na dwa odcinki: Olsztyn – Barczewo i Barczewo – Biskupiec. Dla drugiego z nich, o długości ponad 18 km, umowę z wykonawcą podpisano w czerwcu br. Natomiast we wrześniu podpisano umowę dla ponad 11 km odcinka Olsztyn – Barczewo, kończąc tym samym procedurę przetargową i przechodząc do etapu realizacji.
Dla kolejnej inwestycji, przebudowy skrzyżowania DK16 w Okartowie, umowę podpisano w listopadzie tego roku. Zadanie obejmuje poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego, rozbudowę skrzyżowania drogi krajowej nr 16 z drogą powiatową i budowę obustronnych poboczy. Powstanie też m.in fragment drogi pieszo-rowerowej oraz chodnik i przejścia dla pieszych.
W województwie warmińsko-mazurskim zaplanowano pięć inwestycji z rządowego Programu budowy stu obwodnic. Ponadto na liście rezerwowej jest obwodnica Dobrego Miasta.
Od sierpnia 2022 r. kierowcy korzystają już z obwodnicy Smolajn. Na etapie realizacji jest obwodnica Gąsek, a w 2025 r. ogłoszony zostanie przetarg na budowę obwodnicy Pisza.
Dla obwodnicy Szczytna toczy się postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji środowiskowej (DŚU). Dla obwodnicy Olsztyna zakończono prace nad Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym i obecnie toczy się procedura odbiorowa. W przyszłym roku wybrany zostanie najbardziej korzystny wariant inwestycji i złożony zostanie my wniosek o wydanie DŚU. Przygotowywane jest również Studium przebiegu obwodnicy Dobrego Miasta. W przyszłym roku wybitany zostanie optymalny wariant przebiegu tej inwestycji.
W sierpniu br. Wojewoda Warmińsko-Mazurski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla obwodnicy Gąsek. Zadanie o wartości ok. 77 mln zł realizuje firma PORR. Inwestycja, oprócz budowy obwodnicy Gąsek (o nośności 11,5 tony na oś i szerokości jezdni 8 m), obejmie budowę dodatkowych jezdni obsługujących teren przyległy do obwodnicy, przebudowę dróg publicznych kolidujących z inwestycją oraz budowę wiaduktów, przejść dla zwierząt, chodników i rond. W ramach zadania zostanie wykonane oświetlenie drogi, oznakowanie pionowe i poziome oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD).
Prace projektowe i roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie powinny zostać ukończone w terminie nie dłuższym niż 39 miesięcy od daty zawarcia umowy, tj. w sierpniu 2027 r. Do tego czasu nie wlicza się okresów zimowych podczas trwania robót budowlanych (tj. od 16 grudnia do 15 marca).
Zakończono prace nad Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym dla przebiegu obwodnicy w korytarzu zachodnim. Analizowano trzy warianty przebiegu obwodnicy. Obecnie trwa wewnętrzna procedura oceny Studium. O wyborze wariantu rekomendowanego do realizacji zdecydują kryteria techniczne, ekonomiczne, społeczne, środowiskowe, funkcjonalne i ruchowe. Planowany termin realizacji zadania w trybie Projektuj i buduj to lata 2028-2032.
Rozpoczęcie realizacji obwodnicy Pisza w trybie Projektuj i buduj zaplanowano w 2026 r., a ukończenie zadania i oddanie obwodnicy do ruchu w 2029 r. Dla obwodnicy Szczytna przewidujemy rozpoczęcie realizacji w roku 2029, a zakończenie w roku 2031. Zadanie to będzie realizowane w systemie tradycyjnym.
W woj. warmińsko-mazurskim realizowane są też zadania z Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej (PBID).
Z uwagi na rozległość i skalę zadania, obejmującego 581 lokalizacji na terenie województwa, jego realizację podzielono na 15 części. Efekty inwestycji są widoczne na drogach krajowych nr 7, 15, 16, 22, 51, 53, 54, 57, 58, 59, 63 i 65.
Doświetlono około 800 przejść dla pieszych, wykorzystując do tego dedykowane latarnie lub zwiększając parametry istniejącego oświetlenia. Dodatkowo (jeżeli nie było istniejącego oświetlenia drogowego) wybudowane zostało oświetlenie na dojazdach do przejść jako tzw. strefy przejściowe.
W ramach PBID realizuowana jest rozbudowa 630 m DK51 w Dobrym Mieście. Inwestycja obejmuje poprawę geometrii drogi poprzez poszerzenie jezdni do 7 m, wzmocnienie konstrukcji istniejącej nawierzchni do nośności 11,5 tony na oś, a także korektę łuków pionowych i poziomych.
Przebudowane zostaną również skrzyżowania i zjazdy, a w miejscu istniejącego skrzyżowania DK51 z ul. Cmentarną powstanie rondo. Przebudowana zostanie kanalizacja deszczowa, wybudowane zostanie oświetlenie drogowe. Powstaną też chodniki, ciągi pieszo-rowerowe, przejścia dla pieszych wraz z azylami oraz para zatok autobusowych. Zakończenie tej inwestycji planujemy w 2025 r.
Zakończono prace na DK53 Rozogi – Dąbrowy, a w ramach tej inwestycji powstały chodniki i przebudowana została kanalizacja deszczowa. Powstały też oświetlenie drogowe i zatoki autobusowe, a poszerzona jezdnia ma nośność 11,5 t/oś.
Poprawiając warunki jazdy i bezpieczeństwo na tej drodze, przebudowanych będzie siedem skrzyżowań. Powstaną chodniki o długości około 7 km, 5 przejść dla pieszych oraz 10 zatok autobusowych. Przebudowane zostaną przepusty (19) oraz obiekt mostowy. Wykonane zostanie także oświetlenie drogowe. Aktualny stan zaawansowania wynosi ok. 55 proc., a prace powinny zakończyć się w przyszłym roku.
W ramach inwestycji zostaną zlikwidowane nienormatywne łuki pionowe i poziome, rozbudowane będą trzy skrzyżowania. Powstanie chodnik o długości ponad 700 m, 3 przejścia dla pieszych oraz 6 zatok autobusowych. Przebudowane zostaną przepusty oraz obiekt mostowy. Planuje się, że prace zakończą się w IV kwartale 2025 r. Stan zaawansowania robót wynosi ok. 10 proc.
Na tym odcinku przebudowanych będzie 15 skrzyżowań. Powstaną chodniki o długości około 6 km, 13 przejść dla pieszych oraz 18 zatok autobusowych. Powstanie ciąg pieszo-rowerowy o długości ponad 8 km. Przebudowane zostaną 32 przepusty oraz obiekt mostowy. Wykonane zostanie oświetlenie drogowe. Planowany termin zakończenia to grudzień 2025 r., a zaawansowanie prac wynosi obecnie 25 proc.
W ramach prac przebudowanych będzie 16 skrzyżowań. Powstaną chodniki o długości około 11 km oraz 10 zatok autobusowych. Powstanie ciąg pieszo-rowerowy o długości ponad 2,5 km. Przebudowanych zostanie 9 przepustów oraz obiekt mostowy. Wykonane zostanie oświetlenie drogowe. Aktualny stan zaawansowania wynosi 45 proc., a planowany termin zakończenia to IV kwartał 2025 r.
Inwestycja obejmuje wykonanie nowej konstrukcji jezdni o szerokości 7 m i o dopuszczalnym nacisku 11,5 t/oś, korektę łuków pionowych i poziomych, budowę i przebudowę przepustów oraz przebudowę obiektu mostowego na przepust. Zostaną także przebudowane istniejące skrzyżowania. W ramach inwestycji powstanie 12 zatok autobusowych z dojściami dla pieszych, chodnik w miejscowości Jeże oraz oświetlenie drogowe. Wykonane zostanie odwodnienie drogi oraz przebudowa istniejących zjazdów. Wybudowane będą stanowiska do kontroli i ważenia pojazdów dla Inspekcji Transportu Drogowego. Zaawansowanie prac wynosi ok. 35 proc., a planowany termin ich zakończenia to IV kwartał 2025 r.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz