Wody Polskie, które administrują mazurskimi jeziorami i kanałami podpisały w piątek w Mikołajkach porozumienie ze Stowarzyszeniem Wielkie Jeziora Mazurskie 2020, które zakłada m.in. naprawę umocnień brzegowych kanałów na Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Przebudowa ma się rozpocząć jeszcze w tym roku i kosztować 70 mln zł.
Nieco więcej prac założono na kanale Niegocin-Grajewko. Tam mają zostać przełożone sieci: wodna, kanalizacyjna, energetyczna i gazowa, które obecnie kolidują z trasą kanału. Kanał ten ma być udrożniony, a jego brzegi umocnione.
Naprawie mają być także poddane brzegi kanału Kisajno-Popówka.
Dzięki tej samej współpracy wyremontowane zostały także śluza i jaz w Karwiku oraz jaz w Kwiku. Wody Polskie poinformowały PAP, że stopień wodny w Karwiku wraz z jazem w Kwiku stanowią główne budowle piętrzące decydujące o rozrządzie wody w Systemie Wielkich Jezior Mazurskich. Umożliwiają one zrzut roztopowych wód wiosennych poprzez rzekę Pisę w kierunku rzeki Narew, przez co stabilizują stosunki wodne w regionie i zapobiegają lokalnym podtopieniom na terenie oddziaływania Wielkich Jezior Mazurskich.
W ostatnich latach Wody Polskie wspólnie z mazurskimi samorządami zbudowały pierwszą od zakończeni wojny śluzę - Guzianka II i wyremontowano śluzę Guzianka I. Koszt budowy owej śluzy wyniósł ponad 30 mln zł.
"Inwestycje na mazurskich szlakach żeglugowych były konieczne ze względu na silną degradację i zły stan techniczny ubezpieczeń brzegowych kanałów łączących jeziora oraz fragmentów nabrzeży jezior służących obsłudze ruchu żeglugowego. Ograniczona była też drożność niektórych odcinków kanałów i jezior spowodowanych złym stanem technicznym urządzeń i budowli inżynierskich (śluzy, mostów, kładek itp.)" - poinformowała PAP rzecznik prasowa Wód Polskich Joanna Szerenos - Pawlicz.
(PAP)
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz