Realizacja porusza temat mechanizmów instytucjonalnych, które doprowadziły do niesprawiedliwego wyroku, oraz konsekwencji, jakie takie doświadczenie niesie dla jednostki.
Reżyserką spektaklu jest Katarzyna Minkowska – laureatka Nagrody im. Konrada Swinarskiego za najlepszą reżyserię w sezonie 2023/2024 za spektakl „Kiedy stopnieje śnieg” oraz nominowana do Paszportów „Polityki” w 2024 roku w kategorii Scena. W jej dorobku znajdują się m.in. „Cudzoziemka”, zarejestrowana przez Teatr Telewizji, a olsztyńscy widzowie mogli już wcześniej oglądać jej realizacje „Kiedy stopnieje śnieg” i „Jesień” podczas Olsztyńskich Spotkań Teatralnych.Katarzyna Minkowska wskazuje, że decyzja o realizacji wynikała z bieżącego kontekstu społecznego:
– „Impulsem była rzeczywistość, w której żyjemy. Cały czas pojawiają się kolejne sprawy kobiet potraktowanych w sposób brutalny. Wróciłam do tego reportażu, bo okazało się, że mimo zmian politycznych problemy pozostały aktualne”.
Podkreśla również, że twórcy sięgają po różne konwencje i estetyki znane z kultury popularnej:
– „Staramy się rozszczelnić realistyczną narrację o obserwacje formalne, które wynieśliśmy z filmów, książek i spektakli”.
Adaptację przygotowała Martyna Wawrzyniak, która opisuje pracę nad tekstem jako świadome odejście od dokumentalnego charakteru reportażu:
– „Umówiłyśmy się na teatr opowieści, który eksploruje fabułę i historie psychologicznie prawdopodobne”.
Dramaturżka zaznacza, że centralnym zadaniem było prześledzenie procesów prowadzących do skazania bohaterki:
– „Chodziło o to, by z szerokiego pejzażu społecznego i politycznego wyłuskać decyzje jednostkowe, które wpłynęły na przebieg sprawy Belén”.
Wawrzyniak podkreśla też znaczenie pokazania tego, co następuje później, kiedy – jak mówi:– „Belén ma wrócić do codzienności, choć jej prywatność i intymność zostały naruszone”.
Za choreografię odpowiada Krystyna Lama Szydłowska, która podkreśla wielowarstwowy charakter pracy nad ruchem:
– „Choreografia opiera się w dużej mierze na rytmach i akcentach. To nie tylko sceny taneczne, ale także rozwiązania formalne wspomagające widza w zrozumieniu złożonej fabuły”.
Jak dodaje, taniec staje się w spektaklu formą obywatelskiego sprzeciwu:
– „Ważne jest, że można protestować, tańcząc – i to również pojawia się w tej historii”.
Przestrzeń sceniczną zaprojektował Łukasz Mleczak, wprowadzając charakterystyczny róż Baker-Miller, stosowany m.in. w amerykańskich więzieniach, by łagodzić agresywne zachowania:
– „Cała scenografia to przede wszystkim przestrzeń więzienia, w którym Belén spędziła dwa lata, ale też miejsca przesłuchań, szpital i prywatne gabinety adwokackie”.
W procesie przygotowań ważną rolę odegrał dokumentalny charakter materiału źródłowego. Milena Gauer podkreśla, że „praca nad materiałem dokumentalnym pozwala na bardziej złożony kontakt z postacią”, co w jej przypadku stało się kluczowe przy budowaniu roli adwokatki Soledad Deza. Agnieszka Rajda opisuje swoją perspektywę jako pracę nad opowieścią „o autonomii jednostki i konsekwencjach doświadczeń, które ją tej autonomii pozbawiają”.
W realizację spektaklu zaangażowany jest szeroki zespół twórców. Adaptację i dramaturgię przygotowała Martyna Wawrzyniak, za reżyserię odpowiada Katarzyna Minkowska. Scenografię stworzył Łukasz Mleczak, kostiumy – Jola Łobacz, a muzykę skomponował Wojciech Frycz (asystent kompozytora: Maciej Synowiec). Choreografię opracowała Krystyna Lama Szydłowska, reżyserię świateł – Jędrzej Jęcikowski, a za wideo i multimedia odpowiada Janusz Szymański.
„Wszyscy jesteśmy Belén” to próba odtworzenia procesów instytucjonalnych i społecznych, które prowadzą do naruszenia praw jednostki, a także opowieść o konsekwencjach, jakie ponosi osoba uwikłana w takie doświadczenie.
obsada: Marzena Bergmann | Maciej Cymorek | Milena Gauer | Agnieszka Giza-Gradowska | Radosław Hebal | Marcin Kiszluk | Aleksandra Kolan | Barbara Prokopowicz | Agnieszka Rajda (gościnnie) | Wojciech Rydzioz udziałem II roku Studium Aktorskiego: Olga Berkowicz | Maria Błażewicz | Hanna Bruzi | Kamila Dudek | Zuzanna Łaba | Kacper Pastuła | Joanna Rose | Magdalena Samociuk | Martyna Smoter



Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu ostrodaflesz.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz