Odsetek respondentów deklarujących ograniczenie wydatków na wielkanocne wiktuały w porównaniu do ubiegłorocznych świątecznych zakupów wyniósł 41,9 proc - wynika z raportu Grupy Blix. Jak wskazali autorzy, to mniej niż w badaniu z 2024 r. co wskazuje na wzrost pewności finansowej konsumentów.
Jak zauważyli autorzy raportu, różnica między grupami zamierzających oszczędzać i niebiorących tego pod uwagę zmniejszyła się z blisko 17 do prawie 6 punktów procentowych. W ich ocenie
"to sygnał, że konsumenci zaczynają odbudowywać swoją pewność finansową, choć wciąż zachowują ostrożność".
W opinii ekspertów zmiana może wynikać z kilku czynników.
"Realne podwyżki cen żywności wyhamowały, a przez ostatnie 2-3 lata wielu konsumentów nauczyło się racjonalizować wydatki, planować zakupy i korzystać z promocji. Od zeszłego widać też lekki wzrost wynagrodzeń i poprawę nastrojów konsumenckich" - wskazał Mateusz Dąbrowski z Grupy Blix.
17,6 proc. badanych nie wiedziało, czy w tym roku zmniejszy wydatki na świąteczne zakupy spożywcze w porównaniu do ubiegłorocznych. Rok temu odsetek ten wyniósł 17,2 proc. Kwestia ta nie miała znaczenia - identycznie jak w ubiegłym roku - dla 4,3 proc. badanych. W ocenie Marcina Lenkiewicza z Grupy Blix, spora grupa konsumentów odkłada decyzję do momentu udania się na zakupy.
"Kluczowym czynnikiem decyzyjnym będzie realna dostępność atrakcyjnych cen i promocji, szczególnie w takich kategoriach, jak mięso, nabiał, pieczywo czy produkty luksusowe przeznaczone na świąteczny stół. Wielu niezdecydowanych będzie porównywało oferty dostępne w ostatniej chwili w różnych kanałach sprzedaży: stacjonarnym i online" - stwierdził ekspert.
Jak zaznaczono w raporcie, 24,9 proc. osób zdecydowanych na obniżenie kosztów wskazało poziom oszczędności od 10 do 15 proc. W ubiegłym roku odsetek ten wyniósł 23,5 proc. 24 proc. badanych planuje oszczędzić od 15 do 20 proc. (w ub.r. - 23,7 proc.), 15,5 proc. respondentów wskazało zakres od 20 do 30 proc. (rok wcześniej 16,7 proc.), 14,2 proc. ankietowanych przewiduje zmniejszenie wydatków do 10 proc. (rok temu - 10,9 proc.).
12,4 proc. biorących udział w badaniu jeszcze nie wiedziało, jak bardzo zmniejszy świąteczne wydatki w porównaniu do zeszłorocznych (poprzednio - 13,3 proc.). 4,3 - procentowy odsetek wskazań dotyczył ograniczenia kwoty przeznaczonej na zakupy od 40 do 50 proc. (rok wcześniej 4,4 proc.), 3,4 proc. zadeklarowało przedział 30-40 proc. (w 2024 r. 6,2 proc.). Podobnie jak przed rokiem oszczędności przekraczające połowę wydatków zadeklarowało 1,3 proc. respondentów
Badanie zostało przeprowadzone w dniach 28 marca - kwietnia 2025 roku, metodą wywiadów internetowych na próbie 1112 konsumentów, którzy we własnych gospodarstwach domowych są odpowiedzialni za realizację codziennych zakupów. (PAP)
gkc/ drag/
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz